1 lipca 2014

Ryż z boćwiną, białą fasolą i ślimakami

Mam nadzieję, że ślimaki w tytule Was nie odstraszyły:)... Jeśli nie macie ochoty na ślimaki, zapewniam Was, że danie smakuje równie dobrze bez nich, choć to właśnie one dodają mu charakteru:) - wybór należy do Was:). Ślimaki zawsze kojarzyły mi się z kuchnią francuską i dlatego zdziwiłam się bardzo widząc, że także w Hiszpanii doceniane są ich walory smakowe i są one kluczowym elementem wielu tutejszych tradycyjnych potraw. Ślimaki dodaje się często do dań z ryżem, w których łączy się je z królikiem, tuńczykiem, dorszem czy z mięsem przepiórczym. Przygotowuje się je także z różnymi sosami, często z pikantnym sosem pomidorowym lub faszeruje się je np. masłem czosnkowo-pietruszkowym. Najsmaczniejsze ślimaki jadłam podczas pobyty w Sewilli, gdzie w prawie każdym barze tapas podaje się je w odrobinie przepysznego bulionu - podczas 3-dniowego pobytu jadłam je tam 3 razy i zawsze były wyśmienite:). Oprócz ślimaków lądowych, w Hiszpanii jada się także ślimaki morskie np. galicyjskie małe ślimaki o szaro-czarnym zabarwieniu zwane caramuxos lub występujące w Morzu Śródziemnym, większe od tych lądowych, ślimaki zwane cañaillas


Składniki (na 4 porcje):

1 pęczek liści boćwiny (hiszp. acelgas, ang. chard lub Swiss chard)
750 ml bulionu warzywnego
200 g białej fasoli (ugotowanej)
250 g ugotowanych ślimaków (można pominąć)
1 cebula
1 ząbek czosnku
2 łyżki przecieru pomidorowego
1 łyżeczka wędzonej papryki w proszku
szczypta szafranu
200 g ryżu (użyłam ryżu pełnoziarnistego, ale możecie użyć zwykłego ryżu długoziarnistego)
sól i pieprz
3  łyżki oliwy
natka pietruszki



Wykonanie:

Użyłam mrożonych, ugotowanych wcześniej ślimaków; w ten sposób pominęłam dość żmudny proces ich czyszczenia:). Zamrożone ślimaki wkładamy do miski z zimną wodą. Kładziemy do lodówki na 2-3 godziny lub do czasu, aż się rozmrożą. 

Szafran zawinięty w kawałek folii aluminiowej kładziemy na 10 sekund na gorącą i suchą patelnię. Na osobnej patelni grzejemy 2-3 łyżki oliwy. Dodajemy drobno pokrojoną cebulę. Smażymy do zeszklenia, po czym dodajemy drobno posiekany czosnek i smażymy przez 2-3 minuty. Dodajemy przecier pomidorowy oraz szafran i dokładnie mieszamy. Po około 5 minutach zdejmujemy patelnię z ognia i dodajemy paprykę w proszku. Solimy do smaku. Dokładnie mieszamy i odstawiamy. W garnku lub w głębokiej patelni z przykrywką grzejemy bulion warzywny. Dodajemy pokrojone w paski liście boćwiny oraz ugotowaną wcześniej, lekko twardawą (będziemy ją gotować jeszcze przez około 30 minut wraz z resztą składników) i odcedzoną fasolę . Gotujemy przez 5 minut, po czym dodajemy składniki z patelni i dokładnie mieszamy. Gdy bulion zacznie ponownie wrzeć, dodajemy ryż. Przykrywamy pokrywką, zmniejszamy ogień i gotujemy zgodnie z czasem podanym na opakowaniu ryżu. Ślimaki dodajemy około 15 minut przed zakończeniem czasu gotowania. Przed podaniem posypujemy natką pietruszki.




Smacznego !!!

6 komentarzy:

  1. Asiu, ile ja się dowiaduję, czytając Twojego bloga! Ja do ślimaków niestety nie mogę się przekonać, ale mój Mąż je lubi - bardzo żałował, kiedy nie chciałam przygotować paelli valenciana ze ślimakami:) Twoje zdjęcia mnie zachwyciły - śliczne cazuelas:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogę się tą odrobiną wiedzy podzielić (ja też wciąż się uczę i praktycznie każdego dnia odkrywam nowe składniki, potrawy czy sposoby ich przygotowania). Specjalnie dla męża mogłaś wrzucić kilka ślimaczków do tej paelli:). Też bardzo lubię te tradycyjne hiszpańskie cazuelas, więc jak tylko mam okazję kupuję sobie takie miseczki:)

      Usuń
  2. Ja tez slimaki omijam szerokim lukiem, podobnie jak uszy i ryj swinski, haha. Ale poza tym bardzo mi się podoba ten przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez ślimaków ten ryż też jest bardzo smaczny:). Jeśli chodzi świńskie uszy i ryj, to jeszcze ich nie jadłam, ale muszę kiedyś spróbować....może nawet pojawią się na blogu:)

      Usuń
  3. Nie wiem, czy bym się odważył na te ślimaki :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...