17 stycznia 2014

Ośmiornica w czerwonym winie

Dość dużo czasu upłynęło zanim zdecydowałam się na przygotowanie ośmiornicy własnymi rękoma:). Jadłam ją wiele razy na mieście i podczas wizyt (u teściów np.), ale niestety zawsze brakowało mi śmiałości żeby kupić ją surową i przygotować  własnoręcznie, w domu. Na szczęście, pewnego dnia się przełamałam i zrobiłam pulpo a la gallega.  Jest to chyba najprostszy i najbardziej popularny w Hiszpanii sposób jej przygotowania i jeden z moich ulubionych sposobów na ośmiornicę:), jednak cieszę się, że na nim lista przepisów z ośmiornicą w roli głównej się nie kończy:).

Dziś proponuję ośmiornicę z cebulą, duszoną w czerwonym winie i przecierze pomidorowym, z dodatkiem oregano lub rozmarynu - lub oregano i rozmarynu, jak kto woli:).



Składniki (na 1 dużą porcję):

200 g ośmiornicy
1 cebula (u mnie czerwona) pokrojona w piórka
1 liść laurowy
150 g przecieru pomidorowego lub dojrzałych pomidorów startych na tarce
1/2 szklanki czerwonego, wytrawnego wina
1 łyżka oliwy
1 łyżeczka octu z czerwonego wina
1/4 łyżeczki cukru pudru
1/4 łyżeczki oregano lub/i rozmarynu
sól, pieprz

Przygotowanie:

Ja poszłam trochę na łatwiznę i użyłam do tego przepisu ośmiornicy już ugotowanej. Jeśli wasza ośmiornica jest surowa - świeża lub zamrożona - zagotujcie w dużym garnku wodę z 1/4 częścią pokrojonej cebuli i liściem laurowym. Gdy woda zacznie wrzeć, włóżcie do garnka ośmiornicę i gotujcie przez około 1 godzinę, do miękkości.

W następnej kolejności należy ją odcedzić i pokroić na  0,5 cm kawałki. Na patelni zagrzać oliwę, dodać resztę cebuli oraz kawałki ośmiornicy. Smażyć przez 3-4 minuty i następnie dodać przecier pomidorowy, wino, ocet winny, cukier oraz oregano i/lub rozmaryn. Smażyć przez około 5 minut, po czym zmniejszyć ogień i dusić pod przykryciem przez około 1 godzinę (lub do czasu, aż sos zgęstnieje). Doprawić solą i pieprzem. Podawać z chlebem i/lub ziemniakami.

Smacznego !!!

3 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...