4 września 2013

Papas arrugadas, czyli pomarszczone ziemniaki z zielonym i czerwonym sosem mojo

Zapewne Ci z Was, którzy mieli okazję odwiedzić którąś z 7 Wysp Kanaryjskich spróbowali tego klasycznego kanaryjskiego dania: Papas arrugadas con mojo, czyli pomarszczone ziemniaki z sosem zwanym mojo (czyt. moho).

Dwa podstawowe rodzaje sosu mojo to: mojo rojo (mojo czerwone) i mojo verde (mojo zielone)Ten pierwszy, pikantny sos, który podawany może być także do mięs, przygotowuje się z pikantnej czerwonej papryki, wędzonej papryki w proszku, mielonego kminu, czosnku oraz oliwy z oliwek i octu winnego. Niektórzy dodają także kawałek czerstwego chleba i pomidory. Sos mojo zielony, podawany także do ryb, przygotowuje się ze świeżej kolendry lub natki pietruszki, kminu w ziarnach, czosnku oraz oliwy z oliwek i octu.

Do przygotowania papas arrugadas (na WK mówi się papas, a nie patatas) używa się malutkich ziemniaków kanaryjskich, które możecie zastąpić małymi młodymi lub starymi ziemniakami. Gotuje się je w wodzie z grubą solą i cytryną. Niektórzy, na czas gotowania - widziałam ten sposób w jednym z programów telewizyjnych - przykrywają ziemniaki kuchennym ręcznikiem i następnie pokrywką - podobno w ten sposób wytwarza się więcej pary i ziemniaki później lepiej się marszczą (próbowałam gotować je w ten sposób i niestety moje za bardzo nie pomarszczyły:)). Po ugotowaniu i odcedzeniu ziemniaków, podgrzewa się je jeszcze przez kilka minut, już bez wody, aby w ten sposób całkowicie się wysuszyły i na końcu posypuje się je drobną solą.




Składniki (na 4 porcje):

1 kg małych ziemniaków (mogą być młode)
1 cytryna
1 czubata łyżka grubej soli

sos mojo czerwony:

100 g pieczonej czerwonej papryki
1 pikantna papryczka np. guindilla (u mnie suszona)
2 ząbki czosnku
1 łyżeczka mielonego kminu
1 łyżeczka wędzonej, czerwonej papryki w proszku (pimentón)
50 ml oliwy z oliwek
20 ml octu winnego
szczypta soli

sos mojo zielony:

20 g liści kolendry lub 10 g kolendry i 10 g natki pietruszki
1 płaska łyżeczka kminu w ziarnach
1 mały ząbek czosnku (nie 2 jak na zdjęciu po prawej stronie)
20 ml oliwy z oliwek
8 ml octu winnego
szczypta soli
2-4 łyżki wody



Przygotowanie:

Czerwony sos mojo:

Paprykę upiec w piekarniku jak w tym przepisie. Po wystygnięciu obrać ze skórki i usunąć gniazdo nasienne. Pikantną suszoną paprykę namoczyć w wodzie i następnie usunąć z niej nasiona.

Do naczynia blendera włożyć papryki, kmin, paprykę w proszku i czosnek. Rozdrobnić i następnie dodać oliwę, ocet i szczyptę soli. Kontynuować łączenie składników blenderem do uzyskania gładkiego sosu. Odstawić do lodówki.


Zielony sos mojo:

Do naczynia blendera włożyć liście kolendry i/lub natki, ziarna kminu, czosnek, szczyptę soli oraz oliwę z oliwek i ocet.

Rozdrobnić wszystkie składniki i dodać wodę (2-4 łyżek), jeśli sos będzie zbyt gęsty. Odstawić do lodówki.


Ziemniaki dokładnie umyć i włożyć do garnka. Dodać przekrojoną na pół cytrynę i grubą sól. Zalać wodą.


Przykryć pokrywką lub najpierw czystym ręcznikiem kuchennym i potem pokrywką i gotować przez 20-30 minut, do miękkości.


Odcedzić, położyć garnek z ziemniakami z powrotem na kuchenkę i podgrzewać na bardzo małym ogniu przez 1-2 minuty (ziemniaki powinny się wysuszyć i pomarszczyć). Na końcu posypać drobną solą.

Podawać polane sosami mojo.



5 komentarzy:

  1. Bardzo smakowite zdjęcia, dziękujemy za dodanie! :) A może następnym razem coś z czekoladą do naszego konkursu? ;-) Zapraszamy!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za zaproszenie, być może z niego skorzystam:).

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam ziemniaki pod kazda postacia;) te sosiki sa boskie;) mniam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię ziemniaki, niestety tutaj jest bardzo trudno kupić takie, które nie rozpadają się podczas gotowania:( Sosiki polecam także do ryb (zielony) i do mięs (czerwony).

      Usuń
  4. LIPA... nie tak to się robi ..i wygląda. Szukać dalej ;-)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...